El Periódico Educación-etik itzulita
Kontrajarriak ala elkartuak?
Desioaren hizkuntza pertsonen arteko komunikazioaren bidez erakargarritasuna eta desioa sortzeko gaitasunari dagokio, eta hainbat ingurunetan berdinen eta lagunen artean gertatzen dena izaten da. Ikasgelan norbaitek zerbait edo norbait erakargarria aipatzen duenean, pertsona horrek sortzen duen desioa nabarmentzen duten keinuak, hitzak eta begiradak erabiltzen ditu; adibidez, “hau txapelduna da”, iruzkin horrek dakarren guztiarekin.
Argudio horiek direla eta, ezinbestekoa da desioaren hizkuntza etikaren hizkuntzarekin lotuta egotea ahalbidetuko duten espazioak sortzea, eta, batez ere, berdinen artean gertatzea. Badakigu ildo horretan doan berdinen arteko elkarrizketak berekin dakarrela nagusi den diskurtso hertsatzailearen kateak askatzea, balio onik ez duten eta indarkeria erabiltzen duten pertsonengana erakartzea bultzatzen duena.
Solasaldi dialogikoak hezkuntza-espazio bat dira, eta aukera ematen du berdinen arteko elkarrizketak desioaren hizkuntza etikaren hizkuntzarekin lotzeko baldintzak sortzeko, haurrek gizateriaren sorkuntzarik onenei buruz hitz egiten duten bitartean. Ikaskideekin iritziak, sentimenduak, gogoetak eta pentsamenduak adierazten dituzte. Haiek dira elkarrizketen eta argudioen protagonistak, eta, beraz, haien artean desioaren hizkuntzarekin hitz egiten dute, berdintasunez partekatze hutsagatik eta erabiltzen diren obrengatik. Horietan desioarekin lotutako gaiak agertzen dira, hala nola:
- maitasun erromantikoa, berdintasunean eta sentimendu sakonean oinarritutako ideal gisa, gizateriaren sorkuntzarik onenak diren lanetan agertzen dena;
- pertsonaiek istorioan aurre egin behar dieten gorabeherei aurre egiteko duten ausardia eta kemena, topiko hori funtsezkoa eta errepikakorra baita horrelako lanetan;
- balio sozialetan oinarritutako erakarpena, kalitaterik handieneko obretan sortzen dena, interakzio eta harreman askorekin, non osagai etikoekin jarrera erakargarriak erakusten diren.
Horrela, bada, irakasleentzat ona denaren eta ikasleak erakartzen dituenaren arteko lotura hori lortzea beti erraza ez den arren, solasaldi dialogikoak desioaren hizkuntza berdinen arteko etikaren hizkuntzarekin lotzeko modu bereziki eraginkorra dira.
Egilea: Josep Maria Canal