Artikulu honetan familiaren eta komunitatearen parte-hartzeak eskola-arrakastari eta gizarte-kohesioari egindako ekarpenak aztertzen dira, batez ere Hezkuntza Jarduera Arrakastatsuek (HJA) analfabetismoa gainditzeko familia-hezkuntzan duten parte-hartzean oinarrituta. Ikerketa hau Mexikoko eskola despribilegiatu bateko esperientzia batean oinarritzen da. Ocampo eta kideen ikerketak arrakasta-istorio pertsonal bat aurkezten dute, familiaren hezkuntzak (HJAko bat) Mariaren alfabetatzean izan duen eragina erakusten duena. Bere bilobaren maitasunak eta babesak, eskola bereko ikasle gisa, belaunaldi arteko alfabetatze-elkarrekintzek, ikasketa-komunitateen ereduak indartuak, eta eskolako hezitzaileen eta boluntarioen babesak, bere alfabetatzea ez ezik, bere komunitatean lider izatea ere ahalbidetu dute.
Artikulu honek Jaliscoko Guadalajara hiritik gertu dagoen auzo batean dagoen eskola bat du ardatz, Mexikoko zazpi estaturik handiena. Zehazki, aztertutakoek eskolak ematen zituzten arratsaldean, eta eskolak inguruko familia ahulenetako ikasleak hartzen zituen. Eskolak 6 eta 12 urte bitarteko 370 ikasle inguru ditu, eta arratsaldeko ordutegira arte funtzionatzen du. 2016-2017 ikasturtean, eskola komunitate bihurtu zen, eta HJAk ezarri zituen. 2017an, ikastetxeak familia-hezkuntza ezarri zuen hezkuntza-komunitate osoaren ikaskuntza sustatzeko. Eskola honetan, komunitateak hiru ekintza mota amesten zituen: Literatur Tertulia Dialogikoak, familia hezkuntza eta familientzako teknologia. Lehenik eta behin, familiako pertsona helduentzako bilera literario dialogikoekin hasi zen. Esanahien eraikuntza kolektiborako espazio bat da, literatura unibertsaleko obra klasiko baten irakurketa dialogikoaren inguruan. Parte-hartzaileek irakurketei buruzko elkarrizketak eta eztabaidak izaten dituzte eta ez dute zertan irakurketarekin esperientziarik izan parte hartzeko. Bigarrenik, familia heziketa ezartzearekin amets egin zuen komunitateak. Lehen ekintzaren garapenean sortu zen programa, literatur tertulia dialogikoak, partaideek irakurtzen eta idazten ikasteko zuten interesetik eratorriak. Helduek eta hamaika eta hamalau urte bitarteko haurrek espazioa partekatzen zuten, lehen hezkuntza amaitu nahian. Hirugarrenik, familientzako teknologiaren erabilera, eskolak jada ikasleentzako informatika eskolak eskaintzen zituen bezala, familiek ere ikasi nahi zuten.
Emaitzek alfabetatze ikastaroak Maríarengan izan duen eragina erakusten dute, eta bere arrakastak komunitate osoari nola eragin dion; aurreko literaturari jarraitzen dioten emaitzek HJAk komunitate osoan izan duen eragina nabarmentzen dute. Aurkeztutako aurkikuntzek agerian utzi zuten ikastetxea kontziente zela testuinguruko prestakuntza-behar garrantzitsuez. Eskolak bere baliabideak antolatuz eta optimizatuz erantzun zuen, ametsak lortzeko eta komunitateak eskatutako prestakuntza-guneak irekitzeko. Kasu honek argi eta garbi erakusten du nola komunitatearen babesak, batez ere bilobak, zailtasunak aukera bihurtu dituen. Erronkak gainditzeak esan nahi du 71 urteko Mariak ikasi duela. Ikasturte bakar batean irakurri eta idazten du, eta orain Bigarren Hezkuntzara doa. Maria eredu bat da irakurtzen eta idazten ikasten ari direnentzat eta hezkuntza jarduera arrakastatsuetan parte hartzen duten guztientzat, batez ere emakumeentzat.
Egilea: Ane López de Aguileta