Badakigu eskolan indarkeriarekin amaitzeko botere-harremanak berdintasunezko harreman bihurtuko dituzten estrategiak behar direla, bai eta kalitatezko harremanek oso garrantzitsuak direla ongizate emozionalerako. Halaber, badakigu indarkeriak eta bulling-ak osasun mentalean dituzten ondorio negatiboak. Era berean, haurren, gazteen eta komunitateko kideen osasun mentalari buruzko kezka orokorra gero eta handiagoa da.
Ikerketa askok erakutsi dute solasaldi literario dialogikoek (SLD) berdintasunezko harremanak eta kalitatezko harremanak sustatzen dituztela, indarkeriaren aurkako antidotoa baitira.
Padros-Cuxartek eta kideek egindako ikerketa berri batek sakondu egin du nola solasaldiek laguntzen duten osasun mentala hobetzen lehen mailako arretako osasun-zentrotik solasaldi horietara bideratutako eta diagnostikatutako pertsonen artean.
SLDek espazio bat eskaintzen dute gizateriaren literatura-lan onenen eta giza izaeraren gai denboragabeen inguruan berdintasunezko elkarrizketak egiteko. Moderatzaileak bermatzen du parte-hartzaileen arteko elkarrekintzak berdintasunezko elkarrizketa batean oinarritzen direla eta ahots guztiak entzuten direla. Horrek esanahizko eraikuntza kolektiboa ahalbidetzen du, eta horrek interpretazio berriak sortzen ditu, ez bakarrik testuari dagokionez, baita parte-hartzaileen sentimendu eta bizitzei dagokienez ere.
Horrek ondorioak ditu parte-hartzaileen harremanak eraldatzen (solasaldiaren barruan zein kanpoan) eta harreman horiek berdintasunezkoagoak eta demokratikoagoak bihurtzen, kalteberatasun-egoeran dauden emakumeen ahalduntzeari lagunduz. Gizarte-interakzio positiboetan parte hartzeak erronkei aurre egiten eta zentzua sortzen laguntzen zietela eta beren gaitasun eta indarguneen kontzientzian eragina izan zutela adierazi zuten.
Askorentzat, literatura klasikoa irakurtzea harrotasun iturri bat da, liburu horiek irakurtzeaz gain, titulu akademiko bat duten inguruko beste pertsona batzuekin hitz egin ahal izan zuten, eta beren buruarekiko autoritatea irabazi zuten, hierarkia horiek berdintasunezko harreman bihurtzeko.
SLDek parte-hartzaileei beren esperientziak eta sentimenduak adieraztea errazten dien modua nabarmendu zuten askok beren osasun mentala eta ongizatea hobetzeko faktore garrantzitsu gisa. Kasu batzuetan, SLD proposatu zen psikofarmakoen alternatiba gisa, eta beste batzuetan, berriz, psikofarmakoak alde batera uzten lagundu zuen.
Harremanek eta interakzioek aukera bat eskaini zuten beste parte-hartzaileekin sentipenak eta gogoetak partekatzeko, senideekin partekatu ere egin ez zituenak. Era berean, funtsezkoak izan ziren beren errealitateekin loturak ezartzen laguntzeko, une bereziki zailak igarotzen ari diren parte-hartzaileei beren pentsamenduei, sentimenduei eta barne-baldintzei buruz hausnartzeko aukera emanez.
Halaber, SLDren berdintasunezko eta indarkeriarik gabeko dinamikak lagungarriak izan ziren taldea batuta egoteko eta elkarri laguntzeko, garatu zituzten adiskidetasun- eta elkartasun-harremanen bidez.
Emaitzek erakusten dute osasun mentala eta ongizatea hobetu egiten direla SLDren funtzionamenduari eta elkarrizketa motari esker, adiskidetasuna, babesa eta elkartasuna sustatuz. Era berean, inplikatutako pertsonei beren familia eta inguruneetan eraldaketa-eragile bihurtzen laguntzen diete, SLDan dituzten gaitasunez jabetzen baitira.
Argazkia: Unsplash
Egilea: Mª Luisa Jaussi