(Periodico Educacion-etik itzulita)

Azken urteotan, Europar Batasunak hainbat dei egin dizkie herrialde kide guztiei, eta adierazi du ikerketak ebidentziak eman dituela hezkuntza-politikek eskola-sistemen kalitatea eta inklusioa aldi berean lor ditzaketela erakusteko, bataren edo bestearen alde egin behar izan gabe. Aldiz, azterketek adierazten dute estatu gehienetan hezkuntza-sistemek ez dutela lortzen hezkuntza-emaitzak ingurune sozioekonomikotik bereiztea. Zer aurrerapen ekarriko ditu LOMLOEk horri dagokionez?

Joan den uztailean Zer dago berriro LOMLOEn? liburua argitaratu zen. Bertan, “Egungo hezkuntza-erreforma Europako testuinguruan” kapitulua sartzen da. Kapitulu horretan, Ramón Flecharekin batera, LOMLOE aztertzen dugu, ikerketaren eta egungo hezkuntza-esparru europarraren argitan.

Badakigu hezkuntza modu ahaltsua dela, eta gizarteok gizarte-desberdintasunak gainditzeko lorpenak sor ditzakegula. Ikerketak ekarpen garrantzitsuak egin zituen horri dagokionez, 60ko eta 70eko hamarkadetan Coleman, Althusser edo Bourdieuren teoria erreproduzitzaileak zabaltzen hasi zirenean. Teoria horien oinarria korrelazioaren eta kausazko harremanaren eta horren ondorioaren arteko oinarrizko nahasmena zen, desberdintasunak areagotzen zituzten itxaropen negatiboak. Espainia izan zen gerora, 90eko hamarkadan, egungo erreforman oraindik ere presente jarraitzen duten bulo erreproduzitzaile horietako batzuk bere hezkuntza-erreforma eta -politiketan sartu zituen herrialdeetako bat.

Ikasleen eta lortzen ez dutenen arteko desberdintasunaren zirkulua haustea lortzen duten herrialdeen arteko desberdintasun garrantzitsuenetako bat da haien hezkuntza-erreformak gizartean eragina duten edo ez duten ebidentzia zientifikoetan oinarrituta dauden. Europako Batzordeak gizarte-inpaktuaren ikerketa txertatzen duten hezkuntza-politiketarantz egindako aurrerapena lehentasun bat da, eta horren aurrean Espainiako hezkuntza-politikak oraindik ere erresistentziak ditu.

Kapitulu honetan, LOMLOE “eskola-arrakastarako bidea” izan dadin alternatibak sartzen dira. Horri erantzuteko, Europako azken gomendioak, ikerketa zientifikoarekin duten lotura eta egungo erreforman duten presentzia nabarmentzen dituzten funtsezko 4 irizpide aztertuko ditugu. Irizpide horiek honako hauek dira:

  • komunitateak bere aniztasunean parte hartzen duten eskola-proiektu integralak bultzatzea;
  • segregazioaren eta egokitzapenaren aurkako politika aktiboak sortzea, ikaskuntzen kalitatea eta hedapena ardatz hartuta, bai eta gaitasun desberdinak dituzten ikasleen arteko elkarrekintzak sustatzea ere;
  • hezkuntza soziala eta emozionala, jazarpenaren prebentzioa eta osasun mentala eta fisikoa hezkuntza-programetan sartzea, oinarri zientifikoarekin eta haur-hezkuntzatik aurrera;
  • irakasleen hasierako eta etengabeko prestakuntza gizartean eragina duten ikerketa zientifikoetan oinarrituta dagoela ziurtatzea.

Ebidentzia zientifikoetan oinarritutako LOMLOEk herritarren eskaerari erantzungo lioke, eta hezkuntza-legedian maiz gertatzen diren aldaketek kezkatzen dute, ez hainbeste maiztasunagatik, baizik eta berme argirik ez izateagatik. Era berean, gero eta familia gehiago elkartzen ari dira beren seme-alabentzat eta bereizketarik gabe haur guztientzat arrakasta lortuko duen hezkuntza eskatzeko.

Argazkia: Freepik

Egilea: Esther Roca