(Periodico Educacion-etik itzulita)

Azkenaldian asko hitz egin da prestakuntza-ebaluazioaren garrantziaz, funtsezko pieza izan baita Espainiako hezkuntza-lege berrian. Prestakuntza-ebaluazioa etengabeko ikaskuntza pertsonalizatuan oinarritzen da, eta, eraginkorra izan dadin, ikasgelan parte hartzen duten eragile guztien arteko etengabeko elkarreragina egon beharko litzateke: ikasle-irakasleak, ikasle-ikasleak, ikasle-boluntarioak edo boluntario-irakasleak, irakasle-familiak. Ikasleen hobekuntzarako eta ikaskuntzarako ebaluazioa bilatzen duen prozesua da. Azken emaitzetan eta kalifikazioetan oinarritzen den ebaluazio batutzaileak ez bezala, prestakuntza-ebaluazioak ikasleen aurrerapenari buruzko etengabeko informazioa lortzeko aukera ematen die irakasleei. Ikerketa batzuek erakusten dute praktika horrek motibazioa eta errendimendu akademikoa hobetzen dituela sortzen dituen elkarrekintzei esker; izan ere, ikasleek, alde batetik, modu aktiboan parte hartzen dute ikaskuntza-prozesuan, bere egin arte, eta, bestetik, etengabeko feedbacka jasotzen dute, ikaskuntza-prozesuan aurrera egiteko.

Komunitateko hainbat eragilek egindako prestakuntza-ebaluazio baten bidez ikasleei laguntzea hezkuntza-desberdintasunak murrizteko tresna eraginkorra da, batez ere ingurune sozioekonomiko ahuletako ikasleentzat. Hezkuntza-testuinguruak kalitatezko elkarrekintzekin aberastean eta ikasgelan egindako jardueren etengabeko ebaluazioa egitean, ikasleen aurrerapenak dokumentatzea eta feedback baliotsua ematea lortzen da, ikasleek ahalik eta potentzial handiena lor dezaten. Hala, eta argi dagoenez ebaluazioa funtsezkoa dela hobekuntzarako, funtsezkoa da ebaluazioa egitea ikasgelan egiten ditugun jardueren inplementazioa optimizatzeko, ikaskuntzak areagotzeko eta hezkuntza-prozesuari benetan laguntzeko. Horrela, irakasleek garaiz esku har dezakete inor atzean gera ez dadin, denbora, ikaskuntza-espazio eta pertsona gehiago eskaintzen dituzten jardueren bidez, hala nola tutoretzapeko liburutegi bat edo irakurketa- edo idazketa-klubak. Hori funtsezkoa da ikasteko gaitasunean interesari eta konfiantzari eusteko.

Idazkera hobetzeko diseinatutako bigarren hezkuntzako ingeles klase baten adibide praktiko bat jarriko dizuet:

Duela gutxi arte, ikasleek idazketa bat idazten zutenean, ebaluazio-prozesua sistema tradizional batean oinarritzen zen. Erredakzioak etxean edo ikasgelan idazten ziren, gero zuzendu eta azken kalifikazioa ematen zitzaien. Egia esan, ikasle askok nota ikusi besterik ez zuten egiten, zuzendutako akatsei jaramonik egin gabe. Horretan emandako lan-orduen ondoren, ebaluazio mota horrek ez zuen benetako hobekuntza sustatzen.

Gaur egun, jarduera horri ematen zaion ikuspegia desberdina da. Lehenik eta behin, ez du zentzurik ikasleek etxean idaztea, gehienek IA edo itzultzaileak erabiltzen baitituzte. Idazketak ikasgelan idazten dira eta, ondoren, irakasleak zuzendu egiten ditu akatsak non dauden eta zer motatakoak diren adieraziz: ortografia, gramatika, egitura, hiztegia edo edukia. Oraingo honetan, ordea, ez da berehala notarik ematen; horren ordez, elkarrizketa hobetzeko saio bat antolatzen da.

Saio honetan, ikasleek beren taldeko idazketak berrikusteko eta zuzentzeko aukera izango dute; talde heterogeneoetan lan egiten dute, eta irakasleen, haien berdinen eta, saioan parte har badezakete, boluntarioen laguntza izango dute. Hobekuntza-saio honek, berdinen arteko autoebaluazioa eta laguntza sustatzeaz gain, ikaskuntza dialogiko eta solidarioko giroa ere sortzen du. Ebaluazioa azken produktuan zentratzen da, hobekuntzen eta talde-ahaleginaren ondorioz. Ebaluazioa azken produktuan zentratzen da, hobekuntzen eta talde-ahaleginaren ondorioz. Horrela, sistemak idazketa-trebetasunen hobekuntza nabaria sustatzen du, baita idazketa-prozesuaren ulermena ere, kalifikazioaren helburu soiletik harago.

Laburbilduz, prestakuntza-ebaluazioa garrantzitsua da hezkuntza-ingurune dinamikoa eta eraginkorra sortzeko, ikasleen etengabeko ikaskuntza, aukera-berdintasuna, elkartasuna eta garapen pertsonala eta akademikoa sustatuko dituena. Zenbat eta hezkuntza-eragile gehiagok parte hartu prozesuan, orduan eta kalitate eta aberastasun handiagoa ematen diegu sortzen diren elkarrekintzei eta ikaskuntza-prozesuari, eta ebaluazio-prozesua ere hobetzen dugu.

Argazkia: Freepik

Egilea: Blanca Febre