Montse Sánchez Aroca irakaslea, antropologoa eta Soziologian doktoregaia da, nahiz eta txikia zenean ez zuen unibertsitatera joan nahi. Haren inguruan eta haren familian, ez zegoen ikasketadun jenderik; hala ere, ama arduratzen zen etxean liburu asko egoteaz eta etxeko lanak egiteko unea partekatzeko une magikoa izateaz.
Bere ibilbide profesionalean eskolako ia estamentu guztiak zeharkatu ditu, eta, horietako bakoitzari buruz, Montsek berak ikasitakoa kontatzen du: Hezkuntza Bereziko eskola batean hasi nintzen, han gertutik ezagutu nuen zer zen aukerak bilatzea, eta jakin nuen haur batzuk han zeudela pobreziak ere haien bideak mugatu zituelako. Irakasle-lanetan ari nintzela, R. Flecharen bitartez, l’Escola de Persones Adultes de La Verneda ezagutu nuen, eta maiteminduta geratu nintzen. Han alfabetatzea ezagutu nuen, baita ahots propioa izateak eta pertsona bakoitzak sentitzen duena adierazteak, interesatzen zaionari buruzko informazioa bilatzeak eta horri buruz hausnartzeak duen garrantzia ere.
Duela 15 urte inguru, Lanbide Heziketako eskolak ematen hasi zen Komunitateari Zerbitzuak lanbide-arloan, hainbat heziketa-ziklotan. Ziklo horiek oso lotuta zeuden esku-hartze sozialarekin eta hezkuntzarekin, aukeren bilaketarekin eta gizarte-eraldaketarekin. 2014-2015 ikasturtetik aurrera, Kataluniako Hezkuntza Sailak argi berdea eman zion Genero Berdintasuna Sustatzeko Heziketa Zikloari, eta institutu batean jarri zen martxan modu esperimentalean. Montseren arabera: Denbora luzez unibertsitatean egona nintzelako iritsi nintzen hara, eta genero-berdintasunari eta genero-indarkeriari buruzko ikerketa eta argitalpenetan parte hartu ahal izan nuen. Aldi berean, emakume-taldeetan eta berdintasunari eta feminismoari buruzko eztabaida egiten den guneetan parte hartzen nuen.
Zikloaren koordinatzaile gisa, hauxe gogorarazi du: Intentsitate handiko 5 urte izan ziren, eta horietan sakonki eztabaidatu eta hausnartu ahal izan genuen pertsona guztiok dugun sozializazioari buruz, eta ezer gutxi egin dezakegu gure aukerak handitzeko, ebidentzia zientifikoen eskutik datozen esku-hartzeekin ez bada.
Montsek Drom Kotar Mestipen (Askatasun Bidea) Emakumeen Ijito Elkartean parte hartzeaz hitz egiten du. Elkarte horretan, emakume ijitoek eta ijito ez direnek elkarrekin lan egiten dute, oinarrizko emakume ijitoek beren ideiak, iritziak eta konponbideak adieraz ditzaten ikusten, bizi eta hunkitzen dituzten arazoei buruz. Trobaden garrantzia azpimarratzen du. Asko gustatzen zait eta gozatzen dut “Trobade”-ak egiten ditugunean. Topaketa horietan, adin guztietako neskatilek, gazteek eta emakume ijitoek hezkuntzari buruz eztabaidatzen dute larunbat arratsalde batean. Gero, erreferenteen mahai batean, neskatoek, gazteek eta emakumeek beren hezkuntza-ibilbide arrakastatsua azaltzen dute, baita nola lortu duten ere. Azkenik, gaiari buruz eztabaidatzen den lantaldeetara joaten gara, eta gero ondorioak jasotzen dira. Amaiera, elkarrekin, hezkuntzari emateko une magikoa da. Une magikoa!!!
Gaur egun, lan-esparrua aldatu du, baina ez gaiak, eta erakundean sartu da Montse. Bai, duela urtebetetik, Treball, Afers Socials i Famílies departamentuan ari naiz lanean, Indarkeria Matxistaren Aurkako Borroken zuzendariorde nagusi gisa. Garrantzitsua da politikaren eta esku-hartze sozialaren esparrura eraman ahal izatea mugimendu sozialek eta ranking handiagoko ikerketek esaten diguten guztia. Medikuntzan edo ingeniaritzan bezala, ezin dugu jardun bidea erakusten diguten ikerketarik onenak gabe.
Maila politikoan, lanpostu horretan bizi izan den gertakari garrantzitsuenetako bat 5/2008 Legea aldatzea izan da (Llei de les dret de les dones a eradicar la violència masclista). Aldaketa horretan emakumeen aurkako indarkeriaren formak eta esparruak sartu dira, duela 10 urte Legean halakotzat jo ez zirenak. Nabarmendu beharreko aldaketetako bat da, eta gertaera historikoa da, munduan lehen aldiz sartu baita Bigarren Mailako Indarkeria. Genero-indarkeria mota hori sartzeak gauza asko dakartza, baina badira azpimarratu nahiko nituzkeen bi: alde batetik, Kataluniako erakundeak behartzen gaitu erantzuna ematera, biktima horiei laguntzeko eta errekuperatzeko zerbitzuak eta baliabideak eskaintzera, lehen mailako biktima batekin solidarioak direlako. Bestalde, mahai gainean jartzen du posible dela zentzu horretan legeak egitea, eta beste lurralde zein estatu batzuei edo EBri bigarren mailako biktimen inguruan ere legeak egiteko eskatu ahal izatea eragiten du. Oso pozik nago genero-indarkeria modu “berri” hori sartu delako, eta solidarioenak diren pertsonak aintzat hartu eta haiengan fokua jarri delako. Harro nago R. Flecha, L. Puigvert, P. Melgar, O. Serradell, M. Fernández eta beste hainbat pertsonaren ondoan eta ondoren lan egin ahal izan dudalako aldaketa hori sartzeko.
Olatu geldiezina da, egunetik egunera hondartza gehiagotara iristen dena!!! Amaitu du Montsek.
Ideia hori ere azken CICFEMn jaso zen, eta dagoeneko badira pertsonak, elkarteak, erakundeak eta abar lanean ari direnak Bigarren Mailako Indarkeriari buruzko legeak egiteko eskaerak Europara, hainbat herrialdetako gobernuburuengana, erkidegoetako presidenteengana eta abarretara irits daitezen. Izan ere, Adarra Pedagogi Erakundean, ebidentzia zientifikoetan oinarritzen diren irakasleak, beste elkarte batzuekin lankidetzan, olatu horretan gaude, eta sinadurak biltzeko kanpaina bultzatzen ari gara, Lehendakariari Bigarren Mailako Indarkeriari buruzko legeak egin ditzan eskatzeko, ezinbestekoa baita indarkeria matxistarekin amaitzeko.