Giza haurtxoek oso erraz bereganatzen dute hizkuntza helduekin alderatuta, baina hizkuntzarako duten garun-plastikotasun nabarmenaren oinarri neuronala ez da askorik ulertzen.
Ezaguna da haurtxoak haurdunaldiko zazpigarren hilabete inguruan hasten direla kanpoko zaratak sumatzen, baina amaren gorputzak arinduta eta desitxuratuta. Ez zaizkie letra bakoitzaren soinu indibidualak iristen, baina silabak bereizten dituzte, eta esaten dugunaren azentua, tonua eta intonazioa.
Science Advances aldizkarian argitaratu berri den ikerketa baten arabera, jaio aurreko etapetan amaren ahotsaren bidez mintzatzea estimulatzeak aldaketak eragiten ditu haurraren jarduera neuronalean, eta aldaketa horiek hizkuntzaren prozesamenduaren ikaskuntzan laguntzen dute: jaio aurretik, haurraren garuna modelatzen hasten da, hizkuntzarekin izandako lehen esperientzia horietatik abiatuta, bere ama-hizkuntza ulertzeko.
“Oraindik ez zegoen argi jaioberrien esperientziatik zenbat ikasten duten haurrek”, onartu du ikerketaren egileak, Judit Gervain Paduako Unibertsitateko (Italia) Neurozientzia Zentroko ikertzaileak. “Aurreko ikerketek frogatu zuten iragazitako jaio aurreko esperientzia horrek haurtxoaren mintzamena hautemateko gaitasuna moldatzen duela eta hizkuntzarekin lotutako garun-mekanismoak moldatzen dituela. Gure azterlanaren gauza berria da ikaskuntza garatu ahala erakusten dugula. Jaioberri baten garunaren jarduera denbora errealean eraldatzen dela ikusi dugu, baita pertsonei beren ama-hizkuntzan hitz egiten entzun eta minutu batzuetara ere, hau da, jaio aurretik entzuten zuten hizkuntzan “, azaldu du.
Horrela, jaioberriak amaren mintzairaren eraginpean daudenean gertatzen dena zera da, beren burmuin-aktibitatea jarduera errepikatzeko edo denbora luzez bere buruaren antza izateko moduan antolatzen dela. “Esan genezake aurreko ekitaldiei emandako erantzunen nolabaiteko memoria gordetzen duela, eta erantzun horiek ohikoagoak bihurtzen dira”, azaldu du Gervainek. Beraz, hizkuntzak jaio aurreko etapetan duen esperientzia garuna moldatzen has daiteke eta ikaskuntzan lagundu.
Ikertzaileek azaldu dutenez, nahiz eta aurkikuntzek iradokitzen duten jaio aurreko aldiak hizkuntza gehiago garatzeko oinarriak ezartzea, “haren eragina ez da determinista”. Horrek esan nahi du, dio Gervainek, “hizkuntza bera ikasten laguntzen eta laguntzen duela. Hala ere, jaio aurretik entzuten duen hizkuntza ez bada haurrak jaio ondoren ikasiko duena, adopzio edo aldaketa baten ondorioz, adibidez, jaio aurretik esperientziarik ez izateak ez du eragin kaltegarri handirik. Jaioberriek jaio aurretik egon ez ziren hizkuntzak ikas ditzakete, ohiko moduan “.
Jordi Costa Faidella Bartzelonako Unibertsitateko Neurozientzien Institutuko eta Sant Joan de Déu Ikerketa Institutuko ikertzaileak uste du azterlan honek (ez zuen parte hartu) ebidentzia gehitzen diola goranzko bidean dagoen eremu bati, eta hizkuntza bereganatzeko arazoak garatzeko arriskua duten haurtxoetan esku-hartze goiztiarrak egiteko aukerak irekitzen dituela: “Esposizio horren ondorioz umetokitik aldaketa plastikoak sortzen badira, agian goizago egin daitezke esku-hartzeak hizkuntzarekin lotutako etorkizuneko arazoak izateko arriskua duten jaioberrietan”.
Orain ezezaguna da jakitea jaio aurreko ikaskuntza hori hizkuntzaren propietate esklusiboa den, edo entzumeneko beste esperientzia batzuek, musikak esaterako, umekiaren garunaren garapenean ere lagun dezaketen. “Haurren burmuinari buruz gauza asko dakizkigu, baina askoz gehiago behar da”, esan du Gervaisek, “bereziki, horrelako ikasketak, non gertatzen den bitartean ikaskuntzaren ebidentzia erakusten dugun”.
www.science.org/doi/epdf/10.1126/sciadv.adj3524
https://www.science.org/doi/full/10.1126/sciadv.adj3524
Egilea: Luisa Mari Puertas