(Periodico Educacion-etik itzulita)

Haurtzaroan eta, batez ere, lehen harreman afektibo-sexualetatik aurrera, neskek eta mutilek kezka berezia dute beren parekoei gustatzeko. Profil “erakargarrienen” eta “desiragarrienen” eraikuntza sozialak zuzenean baldintzatzen du haien pertzepzioa eta, ondorioz, haien lehentasunak eta hautuak. Sareetan ospea izatea, “atsegin dut” asko izatea, azalekotasuna, edo hitzezko eta hitzik gabeko komunikazioa izatea, bereganatzailea, deskalifikatzailea, menderatzailea… harremanak izateko eta aukeratzeko moduari eragiten dioten faktoreak dira.

Puigvertek eta Flechak definitutako igoeraren irudipenak honako fenomeno honi egiten dio erreferentzia: «nerabeek eta gazteek oker uste dute errespeturik gabeko bikote batekin harreman sexual-afektiboa izateak haien erakargarritasuna eta estatus soziala handituko dituela». Egia esan, kontrakoa gertatzen da, eta, ondorioz, genero-indarkeria zuzenean eragiten da harreman horietan.

Maskulinitate tradizional nagusiekin (TEO) harreman afektiboak izateagatik hainbat testuingurutan (hala nola sare sozialetan edo berdinen taldeetan) ospea, erakargarritasuna eta arrakasta soziala lortzeko pertzepzioa tranpa bat da, eta, horren ondorioz, umiliazioak, botere-abusuak edo sexu-abusuak, norberaren irudiari, pentsatzeko moduari eta izaerari buruzko kritika mespretxatzaileak eta abar egiten dira, eta, ondorioz, hori jasaten duten nesken autoestimua eta autokontzeptua eta, beraz, osasun mental eta fisikoa larriki hondatzen dira. Asko ikusi dira argazki konprometituetan sareetara baimenik gabe igotzen, jendaurrean alde batera uzten edo iraintzen, harreman bat izan duten mutilak besteen aurrean iruzkin sexistak eginez.

Testuinguru horretan, hertsatzeko diskurtsoak, berdinen taldearen presioak eta norberaren estatusa hobetzeko grinak TEOekiko desioa eta hautaketa sustatzen dute, eta horiek boterea erabiltzen dute, genero-rol oldarkor eta bortitzak jarraitzen ez dituzten neskak eta mutilak gutxietsiz. Baina mutil guztiek ez dute berdin erreakzionatzen, eta denek ez dute joera nagusiaren alde egiten; maskulinitate alternatibo berriak (NAM) aktiboki eta publikoki kokatzen dira, edozein indarkeria-mota eta haren edozein estalketa baztertuz, eta, beraz, ausardiaz babesten dituzte biktimak, eta, aldi berean, harreman eta esperientzia benetan politak bizitzeko aukera ematen dute, errespetuan, ausardian, ilusioan eta atseginean oinarrituta; giza edertasuna sentimendurik onenen bidez eraikitzen da, norbera izatearen beldurrak aintzat hartu gabe, menderatzeari, umiliazioari eta mespretxuari lekurik egin gabe.

Genero-indarkeriaren sozializazio prebentiboaren ikuspegitik, funtsezkoa da eskoletan, institutuetan eta unibertsitateetan ikusaraztea eta gogoeta egitea igoeraren irudipenaren kontzeptuari buruz, hori sustatzen duten faktore sozializatzaileei buruz eta horren ondorioei buruz; izan ere, espazio dialogiko seguruak sortuz, berdinen arteko elkarrekintzak ezartzen dira, haurren, nerabeen eta gazteen nahia indarkeriarik gabeko berdintasunezko harremanetara eraldatzen dutenak.

Alderdi horiengatik guztiengatik, erabakigarria da, hezkuntza-politiketatik abiatuta, gizarte-eragina duen genero-indarkeriaren prebentzio-prestakuntzak ematea, gure gizarteetan genero-indarkeria prebenitzearen eta desagerraraztearen alde amets egiten eta lan egiten jarraitu ahal izateko.

Argazkia: Pixabay

Egilea: Isabel Bixquert