(Periodico Educacion-etik itzulita)
Geoffrey Hintonek, bere doktoregoko ikaslea zenean, zoriontasunari buruzko bere ikerketan aurkitu zuen ikasle zoriontsuenek motibazio handiagoa eta errendimendu akademiko hobea erakusten zutela. Gainera, irakasleekin eta berdinekin harreman sendoak sortzeak irakasleen zorionean berebiziko garrantzia duela frogatu zuen.
Joan den abenduaren 3an, gure eskola berriro ireki zen, DANAk uholdea izan zuenetik hilabete baino gehiago igaro ondoren, eta aurrera jarraitzea erabaki genuen, ikaskuntza dialogikoaren printzipioei begira eta gatazkak prebenitzeko eta konpontzeko eredu dialogikoarekin, hau da, gure ezaugarri bereizgarriekin eta ikaskuntza-komunitate gisa dugun nortasunarekin koherentzian lan eginez. Ildo beretik, krisi- edo hondamendi-egoeretan gizartean eragina izan duten ebidentzia zientifikoak erakusten dizkiguten literatura eta ikerketak ditugu oinarri, emaitzarik onenak emango lituzketen jarduerak, alegia. Covid-19aren osteko Hintonen proposamenek zentzua berreskuratu zuten gure egungo egoeran. Ematen ari ginen eta ematen ari garen urratsekin, betiere ongizate horren bila, bagenekien gure ikasleentzat onena izango zela horrelako une batean: zoriontasuna, ikaskuntza eta harreman onenak. Beraz, gure lana honako hauetara bideratzen dugu:
Erronketan oreka egokia aurkitzea, ikasten jarraitzea. Jakin bagenekien bost eskola aste galdu genituela, eta hiru bakarrik geratzen zirela Gabonetako oporretarako. Hori dela eta, ez dugu korrika egiten egingo genukeen guztia egiteko, baina ez dugu beste egun bat pasatzen utziko ikasketarik gabe. Ikasleak motibatzen eta inplikatzen dituzten erronka berriekin ekin genion berriro jarduera akademikoari, baina presarik eta presiorik gabe, Vygotskyk garapen hurbileko eremu izendatu zuen maila ezin hobea aurkituz. Eskola berriro irekitzea ikaskuntzak bultzatzea da, jakiteko ilusioa; motibazioa eta ikasteko gogoa piztea da. Eta baita pentsamendu eta elkarrizketa berriak ireki ere, “lokatzaz haratago”.
Gizarte-harremanak zaintzea. Hilabete honetan zehar, harremanetan jarraitu dugu, sarea sortzeaz arduratu gara, online konexioak egin ditugu, hurbilen bizi ginenen artean bisitak egin ditugu eta lagun berriak ere egin ditugu. Lehenengo egunean oso garrantzitsua izan zen komunitate osoa elkartuta egotea: senideek, ikasleek eta irakasleek denbora bat hartu genuen ikastetxean sartzeko, elkar agurtzeko, barre egiteko, negar egiteko, besarkatzeko, elkarrenganako interesa izateko eta elkarri galdetzeko. Une berezia izan zen eta guztiok eskertu genuen.
Eskerrona praktikatzea, eskerrak ematea baino askoz gehiago baita, Harvardeko Making Caring Common proiektuaren hazkuntza-estrategia multzoaz hitz egiten duen artikuluak dioen bezala. Garrantzitsua da norenganako esker ona zein den eta zergatik sentitu behar den ikustea, esker ona elkarri adieraztea eta praktikan jartzea, eta egunerokoan eskerrak emateko arrazoiak edo pertsonak pentsatzea. Lagundu diguten profesional eta boluntario anonimoengan begirada jartzen jakiteak itxaropena eta poza ematen digu, eta berreraikuntzarako bidean jartzen gaitu. Beste eskola batzuetako haurren gutunei erantzun diegu, mural kolaboratibo bat egin dugu eta iragan egun hauetan markatu gaituzten une eta pertsona politak gogoratu ditugu.
Solidaritatea praktikatzea eta besteei laguntzea. Gure eskolan beste eskola bateko 11 gela ditugu. Komuneko eta patioko arauak partekatu ditugu, instalazioak erakutsi ditugu eta behar izanez gero laguntza eskatu ahal izateko eskaini gara. Beste pertsona batzuen laguntza jaso dugunean bezain atsegina izan da guretzat.
Beste behin ere, iturri fidagarrietara jotzeak, antzeko egoeretan zer egin den bilatzeak (emaitza onak eman dituena) lehen aste hori arrakastatsua izatea ekarri du, eta gure erkidegoko pertsona guztien bizitzan itxaropen-hari bat izatea, oraindik ere desberdina den baina, eskolan esan ohi dugun bezala, elkarrekin eta elkarrekin bizitzea errazagoa den bizitza bati berriro ekitea. Eta badakigu hori posible izan dela lan asko eginda geneukalako. Aspalditik lan egiteak, gatazkak prebenitzeko eta konpontzeko eredu dialogikoan oinarrituta, eta eskola-bizitzako une bakoitzean (klaustroa, jolastokia, ikasgelako lana, familien bilerak, irakasleen prestakuntza…) ikaskuntza dialogikoaren printzipioak kontuan izateak, lehendik geunden ildoan jarraitzeko gakoak eman dizkigu, argi izanik ametsak bete daitezkeela eta dena dela posible.
Argazkia: Egilearena
Egilea: Zaida Mas