(Periodico Educacion-etik itzulita)
Egunero, mundu osoan, giza eskubideak urratu egiten dira gure begiradaren aurrean. Ohitu egin gara horrek sortzen duen bidegabekeriara eta indarkeriara, konturatu gabe eskubide horiek funtsezko zutabea direla gizarte justuago, baketsuago eta egonkorrago bat eraikitzeko.
Ikasgelan giza eskubideak irakastea funtsezkoa da justiziarekin, berdintasunarekin eta bizikidetza baketsuarekin konprometitutako herritarrak prestatzeko. Hala ere, ez da nahikoa azalpen teoriko batekin edo Adierazpen Unibertsalaren azalpen soilarekin. Ebidentziek adierazten dute ikuspegi dialogiko eta parte-hartzailea funtsezkoa dela ildo horretan eragina ikasteko.
Giza eskubideak irakasteak garrantzi berezia du gaur egun, edozein gizarte demokratikoren oinarri baitira. Eskolan irakasteak ezagutza akademikoa sendotzeaz gain, enpatia, pentsamendu kritikoa eta konpromiso soziala ere sustatzen ditu. Bere garrantzia ulertzen duen ikasle bat hobeto prestatuta dago bidegabekeriei aurre egiteko eta gizarte bidezkoago bati laguntzeko, aukera-berdintasuna eta gizarte-kohesioa sustatuz.
Irakaskuntza hau ez da mugatu behar historia bezalako gaietara. Matematikak desberdintasun ekonomikoari buruzko adibideak ere izan ditzake; literaturan, berriz, diskriminazioari edo adierazpen-askatasunari buruzko testuak azter daitezke. Gainera, atzerriko hizkuntza irakasgaian, ikasleek aditu postcastak entzun eta beren irakasgaiak eztabaidatu ditzakete. Ikaskuntza eraginkorra izateko, funtsezkoa da elkarrekintzak eta oinarri teoriko oinarritua dituzten jarduerak erabiltzea. Hona hemen adibide batzuk:
Eztabaida dialogikoak: ahotsak askotarikoak eta berdin baloratuak izango diren espazio seguruak. Sortzen diren elkarrizketei esker, ikasleek beren pentsamendu kritikoa eraiki dezakete.
Ikaskuntza interaktiboa: talde heterogeneoetan lan egiteak testuinguru desberdinetako ikasleen arteko interakzioa sustatzen du. Kasu errealak azter daitezke eta taldean irtenbideak proposatu.
Irakurketa dialogikoa: giza eskubideei buruzko testuak taldean aztertzeak hausnarketa kritikoa eta eguneroko bizitzan aplikatzea sustatzen du.
Problemak ebaztean oinarritutako ikaskuntza: benetako bidegabekeria-egoerak planteatzeak eta oinarritutako konponbideak eskatzeak ulermena hobetzen du eta sormena sustatzen du.
Testigantzak eta benetako esperientziak: giza eskubideen arloko aktibistak, kaltetuak edo profesionalak gonbidatzeak inpaktu emozional eta kognitibo oso indartsua sortzen du.
Giza eskubideak irakastea ez da eduki-kontua bakarrik, metodologia-kontua ere bada. Ebidentzian oinarritutako ikuspegi dialogiko batek inpaktu- eta eraldatzaile-ikaskuntza bermatzen du. Eskolek irakasten diren balioak praktikatzeko guneak izan behar dute, une eta espazio guztietan giro inklusiboa eta errespetuzkoa sustatuz.
Une delikatua bizi dugu, eta giza eskubideak modu eraginkorrean sustatu eta ezagutaraziko dituen hezkuntzaren alde egiteak mesede egiten die ikasleei, eta gizarte bidezkoago bati laguntzen dio. Etorkizun hobea nahi badugu, orainean hezi behar dugu, jaiotze hutsagatik guztiok ditugun eskubideak irakatsiz, pertsona bakoitzari duintasuna eta babesa bermatu behar baitiote indarkeriaren edo beste edozein bidegabekeriaren aurrean. Norabide horretako hezkuntza-ekintza bakoitza mundu gizatiarrago eta itxaropentsuago baterako beste urrats bat da.
Argazkia: Freepik
Egilea: Blanca Febre