Frantzisko Aita Santuaren heriotza bikaintasun handiz tratatzen ari dira hainbat hedabide, eta hainbat dimentsio nabarmentzen ari dira. Kaiera egunkarian ez dugu errepikatu nahi hedabide horiek oso ondo eta argi esaten ari direna, baizik eta gure hezkuntza-esparruaren bihotzean sartzen den dimentsio osagarri bat nabarmendu nahi dugu. Frantzisko Aita Santuak argi utzi zuen: “hezkuntza kultura indibidualistaren antidoto natural gisa proposatzen da, eta, batzuetan, niaren benetako gurtza eta axolagabekeriaren nagusitasuna dakartza.

Hezkuntzarako eskubidea eta zientziarako eskubidea pertsona guztienak dira. Hezkuntza- eta zientzia-eskubidearen alde zein kontra egiten dutenen artean, ideologia eta sinesmen guztietako pertsona eta taldeak daude. Frantzisko lehen Aita Santu jesuita izan zen, eta ez dago zalantzarik, beste talde guztietan bezala, jesuitek ere denetarik egin dutela hezkuntzan. Artikulu honetan bere ekarpen positiboenetako bat nabarmentzen dugu.

Inaziotar pedagogiaren ezagutzaile handi baten artikulu bikainaren berri ematen dugu, baita hezkuntza-hobekuntza handienak eragiten dituzten ebidentzia zientifikoekin duen harremanarena ere:  Egileak dioenez, “Lan honetan esaten dut ikaskuntza dialogikoa ekarpen ona dela jesuiten pedagogiaren zehaztapenetarako”.

Alberto Gilsanz Mirrek bere ikerketa lanean oinarrituta egin du baieztapen hori, “jesuiten hezkuntza literatura inaziotarraren (1549tik) eta ikaskuntza dialogikoaren loturen berrikuspen teorikoa” barne. Baina, era berean, praktikan lankidetza aktiboa bultzatzen du, guztiontzako hezkuntza-eskubidea bermatzeko.

Frantzisko Aita Santuak argi utzi zuen “denek dutela hezkuntzarako eskubidea, inor ez da baztertu behar”. Inaziotar pedagogia zein ikaskuntza dialogikoa, beste leku eta testuinguru askoren artean, munduko populazio pobreenetako askotan gauzatzen dira. Elkarrekin lan egiten duten lekuetan, hezkuntza- eta gizarte-bazterketa garrantzitsuak gainditzen ari dira. Espero dezagun orain datozen aldaketek hezkuntzarako eskubide unibertsalak hainbeste behar duen bultzada hori sustatzen jarraitzea.

Artikulu hau Frantzisko Aita Santuaren hirugarren aipu batekin amaitzen dugu, bakean oinarritua: “Iraganean emakumeen, adingabeen eta ahulenen eskubideak beti errespetatu ez badira, gaur egun eskubide horiek irmo defendatzeko konpromisoa hartzen dugu, eta belaunaldi berriei ahotsik gabekoen ahotsa izaten irakasteko konpromisoa. Beraz, hezkuntzak gizabanako bakoitzaren osotasun fisiko edo moralaren edozein urraketa arbuiatzea eta salatzea eskatzen digu”.

Egileak: Garazi Alvarez, Ane Olabarria, Esther Roca

Loading