Periódico Educación-etik itzulita
TALGO-ren G-a Goicoechearen hasierakoa da, tren ezagunaren ingeniaria. Elorrion jaioa eta EAJko kidea, Bilbo tropa frankisten erasotik salbatuko zuen “burdinazko gerrikoaren” arduraduna izan zen. Ahalegin handiak egin zituzten (gerra garaian, baliabide gutxi zegoenean) eta itxaropen handiak sortu ziren. Bat-batean, Goicoechea frankisten aldera pasatu zen planoekin, eta bere lurraldeari, eskolako kideei eta haurtzaroko eta gaztaroko lagunei traizio egin zien. Saria erraztasun guztiak izan ziren Talgo trena egiteko.
Horrelako istorioak behar bezala ezagutzea beharrezkoa da gazteak eta irakasleak beren bizitzan zehar ezinbestean pairatuko dituzten traizioak gainditzeko prestatzeko. Hobe litzateke bikote, lagun eta lankideengan traiziorik ez balego, baina dauden bitartean garrantzitsua da horiek gainditzeko prestatzea eta ez erortzea depresioetan, autoestimu baxuan edo suizidiorako joeretan. Adibidez, genero-indarkeria edo bullyinga jasaten dutenei laguntzen dieten pertsonek jakin behar dute biktima askok bizitza osoan eskertuko dietela eta laguntza emateagatik jasotzen dituzten erasoetatik babestuko dituztela. Baina jakin behar dute, baita ere, biktimen beste zati batek Goicoecheak bezala egingo dutela, eta eraso ere egingo dietela lagundu dietelako. Traizio horiek elkarbizitza pozoitzen dute, baina bizikidetza hobetu egiten da horiek gainditzen hezten dugunean.
Traizioak oso kaltegarriak dira hezkuntzarako. Laurogeiko hamarkadan, mugimendu eraldatzaileak hezkuntza egokitzailearen aldeko bihurtu ziren — ordu gutxi batzuetan —, “Freire gutxiago eta Ausubel gehiago” leloari jaramon egitearen truke karguak eskaini zitzaizkienean. Emaitzak hobetzen dituzten jarduerak eta proiektuak sustatzen urteetan lan egin duten profesional edo ikertzaileak, gero, emaitza horiek sortu zituztenak desitxuratzen edo kritikatzen hasten dira, ikasleen eskola-porrota sustatuz.
Traizio horiek gainditzen heziz bakarrik gutxitzen da haien eragina. Zailtasunak aukera bihurtzea ere lortzen da, eta mobilizatutako energia egoera hori gainditzeko orientatzea, ikasle guztientzako hezkuntza-hobekuntza berriak lortzeko.
Egilea: Ramon Flecha
